fredag 23 december 2011

Laga, stoppa, fixa

Kläder går att laga (till min fd mans stora förvåning). Strumpor går att stoppa, och saker som går sönder går ofta att fixa på något sätt.

Jag har lagat barnstrumpor i många år, man behöver bara nål och tråd, och tråden behöver inte ens vara i rätt färg. Stoppa kan man göra med större hål, om man har en stoppsvamp och vet hur man gör. Jag kan lägga ut bilder om någon är intresserad. Man kan sy igen strumphål på maskin också, men strumpan blir aningens mindre. Ofta gör det inte så mycket när det gäller barnstrumpor.

Kläder kan lagas på många olika sätt. Jag sparar ofta kläder, företrädes byxor som jeans och liknande, för att kunna använda till laglappar. Stora hål kan lagas med dessa lappar, mindre hål kan sys igen för hand. Jag vet att alla inte anser sig kunna sy, men det är inte på långa vägar så krångligt som man kan tro. En nål, en tråd och lite pilljobb. Sy med små stygn och fäst tråden på baksidan. Jag kan lägga ut bilder på detta också om intresse finns. Byxor som blir trasiga mellan benen går att laga de med, det är lite krångligare, men inte omöjligt. Trasiga blixlås kan bytas och framförallt kan knappar sys i igen. Det är vansinne att slänga plagg för att de saknar en eller annan knapp. Ett tips, när du köper/får ett nytt plagg, spara de små påsarna med knappar som följer med, i en gemensam ask eller burk. Knappar är alltid bra att ha, även om de inte kommer till användning på plagget de kom med.

Laga andra saker, ja, det beror ju på vad det är, men lite verktyg är bra att ha, lite skruv, spik och annat, tänger och ståltråd. Vill man spara så är det bra att lära sig att vara lite av en hustomte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar