onsdag 21 december 2011

Diskmedel, schampo och annat

Jag spär ut nästan alla sorters rengöringsmedel:

Diskmedel har jag i en liten sprejflaska och spär ut med vatten så att det är ca 1 del diskmedel och 3 delar vatten. Det funkar utmärkt att spreja på disk, diskbänk och annat och man behöver inte så mycket alls.

Diskbänken sprejar jag en tunn hinna på och låter sedan verka en stund. Funkar hur bra som helst.

Såpa spär jag också i sprejflaska, (en tom gammal rengörings-sprejflaska passar bra). Sprejar man ett tunt lager på tex kakel så kan man lätt skura rent sedan.

Ättika spär jag med vatten och sprejar om det finns kalkavlagringar.

Schampo spär jag i gammal schampoflaska med en del schampo och 3 eller 4 delar vatten. Schampo är mycket drygare än vad man tänker på, och blandar man med vatten så får man det att sprida sig bra och rengöra även ett långt hår ordentligt.

Balsam använder jag inte numera, men även det borde ju gå att spä ut. Jag använder istället äppelcidervinäger ocm jag spär med vatten och har i en gammal sportflaska. Jag sköljer håret i det efter tvätt och låter det sedan torka. Luktar inte alls och blir glansigt och fint.

Just nu räknar jag dessutom på om jag tjänar något på att köpa flytande tvättmedel och spä ut, jämfört med att köpa pulver och alltid riskera att överdosera. Pulver är billigare, men väldigt opraktiskt. Tycker jag i allafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar